Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe przepisy wywozu odpadów już za rok

Wawrzyniec Rozenberg, bc
Nowa ustawa o utrzymaniu porządku i czystości w gminach wejdzie w życie od 1 lipca 2013 r.

Od tego czasu gminy pobierać będą opłaty za wywóz śmieci od mieszkańców. Samorząd Trąbek Wielkich już przygotowuje się do zmian. Trudno dziś określić, czy po wprowadzeniu nowego prawa zmniejszy się liczba śmieci porzucanych przy drogach i lasach. Zmiany polegają na tym, że mieszkańcy podpiszą umowy na wywożenie nieczystości stałych z gminą, a nie jak do tej pory z firmą zajmującą się taką działalnością.

Gmina podpisze umowę z firmą na poszczególne sołectwa lub na cały swój teren. Nie będą już we wsi jeździły samochody kilku firm odbierające zawartość pojemników od klientów indywidualnych.
- Rewolucją systemu będzie segregowanie śmieci przez mieszkańców - mówi Błażej Konkol, wójt gminy Trąbki Wielkie. - Za wywóz śmieci mieszanych gmina oraz mieszkańcy zapłacą najwięcej. Na pewno będą oddzielone śmieci na suche i mokre, ale nie wyklucza się bardziej szczegółowej segregacji na plastiki szkło i makulaturę.

Gminy pojedynczo lub w porozumieniu z sąsiednimi samorządami będą musiały dodatkowo utworzyć sortownię śmieci. - Niestety, po nowym systemie nie można spodziewać się obniżenia opłat za wywożenie śmieci od mieszkańców, ale będą oni zmuszeni do segregacji, czego do tej pory nie robili - przyznaje Błażej Konkol. - Przygotowujemy się do podjęcia szeregu uchwał związanych z nową gospodarką odpadami.
Propozycje już są dyskutowane w komisjach Rady Gminy.
- Jestem zwolennikiem podziału naszej gminy na trzy obwody, aby do każdego wybrać firmę wywożącą śmieci w osobnym przetargu - zdradza samorządowiec. - Trudno będzie ustalić sposób pobierania opłat od mieszkańców, aby był, jak najbardziej sprawiedliwy. Do tego trzeba ustalić wysokość stawek oraz częstotliwość ich poboru.

Wszystkie te uchwały powinny być podjęte jeszcze w tym roku. Samorządowcy gminy planują utworzenie punktu przyjęcia śmieci wielkogabarytowych w Gołębiewie Wielkim, na terenie obecnego wysypiska.

Rozwiązania, które wprowadza nowa ustawa śmieciowa nie są niczym nowym i przeważają w krajach europejskich. W Polsce jest takich gmin 34, m.in. Pszczyna, licząca ponad 50 tys. mieszkańców miejsko - wiejska gmina w województwie śląskim. Tam, system ten funkcjonuje od 2008 r., na mocy przeprowadzonego referendum. W Pszczynie obowiązuje miesięczna zryczałtowana opłata za wyposażenie posesji w urządzenia służące do zbierania odpadów i ich wywózki. Obecna stawka wynosi 7,75 zł od mieszkańca. Opłatę, pomnożoną przez liczbę osób zamieszkujących daną nieruchomość, wnoszą kwartalnie do kasy urzędu. Odpady są odbierane co 2 tygodnie z posesji jednorodzinnych i 2 razy w tygodniu z blokowisk.
Mieszkańcy zobowiązani są do segregacji odpadów na mokre i suche, te drugie z kolei dzielą do dostarczanych pojemników i worków na: szkło, plastik, metal i papier. Pszczyna zaznacza, że nowy system jest mniej kosztowny dla mieszkańców. Pięcioosobowa rodzina płaciła dawniej 51 zł miesięcznie, a w 2010 r., przy obowiązującej wówczas stawce 6,2 zł - 31 zł miesięcznie.

od 12 lat
Wideo

echodnia.eu Świętokrzyskie tulipany

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pruszczgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto