Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mevo powraca. Wypożyczyć rowery będzie można w Pruszczu Gdańskim i Kolbudach

Anna Gawrońska
Anna Gawrońska
Mevo powraca. Wypożyczyć rowery będzie można w Pruszczu Gdańskim i Kolbudach
Mevo powraca. Wypożyczyć rowery będzie można w Pruszczu Gdańskim i Kolbudach Anna Gawrońska/ Archiwum NM
Powrót Mevo do Obszaru Metropolitalnego, a tym samym do Pruszcza Gdańskiego i Kolbud to już pewne. Właśnie podpisano umowę z nowym operatorem.

Po prawie trzech latach powraca system wypożyczania rowerów Mevo. Pierwsza edycja programu funkcjonowała 8 miesięcy, jednak po tym czasie spółka przestała dostarczać wystarczającą ilość rowerów i umowa z firmą została rozwiązana.

- Było to dla nas olbrzymie rozczarowanie. Tak długo pracowaliśmy nad systemem, który mieszkańcy od razu pokochali. Odpowiedzialność za finanse publiczne wzięła jednak górę. Płacenie operatorowi kolejnej transzy pieniędzy oznaczałoby wyrzucenie pieniędzy w błoto. Analiza sytuacji finansowej, którą wtedy zleciliśmy nie pozostawiała nam w tym zakresie złudzeń. Jakkolwiek najbardziej racjonalna, była to bardzo smutna decyzja - mówi Michał Glaser, Prezes Zarządu OMGGS.

- Upadek systemu wzbudził wątpliwości, czy innowacyjny system rowerów z napędem elektrycznym nie jest zbyt ryzykowny. Debata na ten temat trwała kilka miesięcy. Ostatecznie w wyniku rozmów z mieszkańcami w grudniu 2019 i styczniu 2020 roku podjęto decyzję, aby 3/4 systemu składało się z rowerów elektrycznych. Rowery z napędem rozkochały mieszkańców. To one zadecydowały o popularności systemu. Zdecydowana większość uczestników konsultacji odrzucała system oparty wyłącznie o rowery tradycyjne. To, że jedna firma nie poradziła sobie z realizacją umowy nie powinno oznaczać ostatecznego przekreślenia całej idei - dodaje Igor Dorawa, autor bloga Gdański Rowerzysta.

Czemu tak długo trzeba czekać na wznowienie systemu?

Organizatorem systemu jest stowarzyszenie samorządów Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, do którego należy też miasto Pruszcz Gdański. Jako podmiot publiczny metropolia nie może wybrać firmy i uzgodnić z nią ceny. Stowarzyszenie zmuszone jest do ścisłego podlegania procedurom prawa zamówień publicznych, które dają potencjalnym wykonawcom możliwość odwołania na różnych etapach postępowania. Jedna z firm aż czterokrotnie skorzystała z prawa odwoływania się do Krajowej Izby Odwoławczej. Na ostatnim etapie postępowania nie złożyła ona jednak oferty. Jak tłumaczą władze miasta, drugim powodem opóźnień jest pandemia Covid, która skutecznie zakłóciła międzynarodowe łańcuchy dostaw z częściami rowerowymi. Zamówienie dużej ilości sprzętu trwa obecnie trzykrotnie dłużej i drożej niż kilka lat temu. To właśnie pandemia spowodowała, że w trakcie postępowania OMGGS zgodził się na wydłużenie (do 14 miesięcy) czasu, jaki zwycięska firma będzie miała na uruchomienie pierwszego etapu systemu.

Podpisano umowę

Najkorzystniejszą ofertę za 159 mln zł złożyła spółka City Bike Global. Nowy operator pochodzi z Barcelony, jest częścią międzynarodowego koncernu Moventia, który produkuje autobusy i specjalizuje się w obsłudze usług komunikacji miejskiej. Na całym świecie firma operuje też flotą ponad 30 tysięcy rowerów. W zależności od kontraktu, zarządza systemami rowerów elektrycznych, jak i tradycyjnych lub łącząc jeden typ rowerów z drugim. Firma świadczy usługi w Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji, Finlandii, Peru i Szwecji. Polskim podwykonawcą CBG będzie obecna od wielu lat na rynku rowerowym szczecińska firmą Geovelo.

Nowy wykonawca będzie miał czas do czerwca 2023 roku na pełne uruchomienie systemu w 16 gminach. Umowa została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo) dołączają Kolbudy i Kosakowo.

- Cieszymy się z tego, że system rowerów Mevo będzie znów dostępny dla mieszkańców naszego miasta. Wszyscy na to czekaliśmy, również ja, ponieważ jest to świetna alternatywa dla samochodów. Nasza infrastruktura jest stworzona dla rowerów. Mamy ścieżki rowerowe, parkingi. Dzięki miejskim rowerom może więcej osób wsiądzie do pociągu i pojedzie do Gdańska zamiast samochodem. Nie boję się, że Mevo 2.0 powtórzy upadek poprzednika, ponieważ uczymy się na błędach. Wszystkie ewentualne problemy i braki będziemy od operatora egzekwować natychmiast – mówi Janusz Wróbel, burmistrz Pruszcza Gdańskiego.

Jakie będzie nowe Mevo?

Mevo 2.0, w odróżnieniu od swojego poprzednika, będzie systemem mieszanym z 4099 rowerami (1000 rowerów tradycyjnych i 3099 z napędem elektrycznym). System będzie składał się z 717 stacji. Nowe stacje pojawią się w Kartuzach, Żukowie, Sierakowicach, Pruszczu Gdańskim, Władysławowie, a także w dwóch nowych gminach, które dołączają do projektu - w Kosakowie i Kolbudach. Punkty ładowania powstaną w każdej gminie. Przyszły operator zapewni 51 takich punktów. Bateria pozwoli na pokonanie 100 km przy jej pełnym naładowaniu. Nowością będzie możliwość wypożyczenia i jazdy na rowerze elektrycznym z rozładowaną baterią - stawki będą liczone jak za rower tradycyjny, przy czym rower będzie widoczny dla systemu jako ten przeznaczony do wymiany lub ładowania - co oznacza, że OMGGS nie będzie ponosił kosztów jego obsługi.

Mevo powraca. Wypożyczyć rowery będzie można w Pruszczu Gdańskim i Kolbudach

Mevo powraca. Wypożyczyć rowery będzie można w Pruszczu Gdań...

Nowe Mevo będzie działało w sezonie 9+3 – przez 9 miesięcy 100% floty, od grudnia do końca lutego 50% floty. Do obsługi systemu wykonawca będzie wykorzystywał wyłącznie pojazdy zeroemisyjne lub rowery cargo. Wykonawca będzie również zobowiązany do regularnej dezynfekcji rowerów, jeżeli będzie tego wymagać sytuacja pandemiczna.
Sposób używania systemu się nie zmieni. Rowery IV generacji będzie można wypożyczać za pomocą aplikacji mobilnej (skanowanie kodu QR), urządzeń wyposażonych w technologię NFC lub kart zbliżeniowych, a także przez centrum kontaktu. Rowery będą posiadać m.in. 7-biegową przekładnię (tradycyjne) lub 3-biegową (rowery ze wspomaganiem elektrycznym) ze zintegrowanym hamulcem, opony z wkładką antyprzebiciową, a także koszyk o pojemności min. 10 litrów zabezpieczający mały bagaż z 5 stron.

Do dyspozycji użytkowników będą 2 rodzaje abonamentów: abonament miesięczny za 29,99 zł oraz roczny za 259 zł. W ramach obu abonamentów będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 minut jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 minut na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu, każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 0,2 zł, na tradycyjnym 0,1 zł. Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu - będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej (0,15 zł za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym i 0,30 zł za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 minut jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 minut na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower.

Mevo zostanie zintegrowane z systemem Fala - czyli wspólną dla całego województwa pomorskiego platformą łączącą komunikację publiczną z siecią kolejową, co oznacza, że użytkownicy Fali w ramach jednej aplikacji będą mogli korzystać z rowerów Mevo.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zejście na plażę przy hotelu Neptun w Łebie gotowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pruszczgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto