Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa linia PKM z Pruszcza Gdańskiego w stronę Kartuz i na Gdańsk Południe już w 2030 roku? Tak, to możliwe

Danuta Strzelecka
Danuta Strzelecka
Fot. UM Pruszcz Gdański
Dzisiaj, 6 lipca 2020 r. w Szkole Metropolitalnej w Kowalach odbyło się spotkanie dotyczące koncepcji przebiegu nowej linii PKM w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Czy nowa linia z Pruszcza Gdańskiego w stronę Kartuz i na Gdańsk Południe może być gotowa już w 2030 r.? Samorządy biorące udział w projekcie, tego nie wykluczają.

W spotkaniu w Szkole Metrolipolitalnej w Kowalach udział wzięli: Mieczysław Struk - marszałek Województwa Pomorskiego, Aleksandra Dulkiewicz - prezydent Gdańska, Wojciech Kankowski - burmistrz Żukowa, Andrzej Chruścicki - wójt gminy Kolbudy, Magdalena Kołodziejczak - wójt gminy Pruszcz Gdański, Jerzy Kulka - zastępca burmistrza Pruszcza Gdańskiego oraz przedstawiciele PKM, PKP SKM oraz PKP PLK.

- Wizja rozwoju transportu sieci transportowej, zwłaszcza transportu szynowego w województwie pomorskim będzie realizowana przez wielu interesariuszy - mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Po pierwsze, samorządy lokalne, od miasta Gdańska, zaczynając, ale przez gminę wiejską Pruszcz Gdański, miasto Pruszcz Gdański, także Kolbudy, poprzez inne gminy już prowadzące do Kaszub, a więc Żukowo i docelowo również Kartuzy, Sierakowice, wszystkie te gminy są zainteresowane sprawnym połączeniem komunikacyjnym łączące miasto Gdańsk z tymi obszarami.

- Żeby te inwestycje miały sens, potrzebny jest przepływ podróżnych. Wydaje się, ze w tym obszarze będzie mieszkać tylko w południowych dzielnicach Gdańska od 70 tys. może nawet 100 tys. ludzi w perspektywie najbliższych dziesięciu lat. Tylko transport szynowy, kolejowy może rozwiązać problemy komunikacyjne - dodaje marszałek.

Dzięki pracy Biura Rozwoju Gdańska zostało przygotowane Studium wielokryterialne, które pozwoli podjąć następną decyzję.

- Następnym krokiem zgodnie z tą sugestią jest przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego - dodaje marszałek Struk.

- Chcemy przeprowadzić konsultacje społeczne, chcemy też uspokajać mieszkańców, że ostateczny projekt, będzie wybierany przy współudziale mieszkańców, zwłaszcza tych dzielnic, przez które będą przebiegać te linie kolejowe. Być może na realizację tego projektu będziemy czekać nie 10 lat, a może 15 lat, ale dziś wizja rozwoju transportu kolejowego w tej części Pomorza i Gdańska jest konieczna.

Samorządowcy obecni na spotkaniu, przyznają, że mieszkańców przybywa. Linia odciążyłaby drogi.

- Dzisiaj jesteśmy na seminarium, poświęconym tak naprawdę odbudowie kolei między innymi w gminie Kolbudy, która jest tak naprawdę białą plamą na kolejowej mapie Polski. Ponad 20 lat temu w naszej gminie była kolej, ale została zlikwidowana. Teraz mówimy o reaktywacji nie tylko linii 229, ale też bezpośredniego połączenia gminy Kolbudy bezpośrednio z miastem Gdańsk, poprzez Kowale i Gdańsk Ujeścisko. Miejmy nadzieję, dzięki współpracy i że przy wsparciu środków centralnych i unijnych uda się to przedsięwzięcie zrealizować jak najszybciej. Perspektywa 10 czy nawet 15 lat nie jest tak odległa.

Podczas prezentacji wizji samorządu wojewódzkiego wójt gminy wiejskiej Pruszcz Gdański oraz prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz zaapelowały do parlamentarzystów o zwiększenie prac nad ustawą metropolitalną dla Trójmiasta oraz okolicznych gmin.
- Dobra komunikacja w Metropolii jest dzisiaj największym wyzwaniem - mówi Magdalena Kołodziejczak, wójt gminy Pruszcz Gdański. - Ustawa metropolitalna, na którą tak bardzo czekamy i o której wspominała prezydent Gdańska, pozwoliłaby nam na dodatkowe środki na ten niezwykły cel. Stąd apel - prosimy o jak najszybsze procedowanie ustawy metropolitalnej.

Nowa linia z Pruszcza Gdańskiego w stronę Kartuz i na Gdańsk Południe to marzenie włodarzy Pruszcza Gdańskiego. To burmistrz Pruszcza Janusz Wróbel zainicjował jako pierwszy wraz z senatorem Ryszardem Świlskim powstanie pierwszego studium na ten temat. Dziś to już projekt ogólnometropolitalny, któremu miasto gorąco kibicuje i bierze w nim udział.

- Miasto Pruszcz również się rozwija. Mamy ponad 30 tys. tych mieszkańców - mówi Jerzy Kulka, zastępca burmistrza Pruszcza Gdańskiego. - Ta linia kolejowa to nasze marzenie. Pozwoliłaby mieszkańcom Pruszcza przemieszczać się szybciej do śródmieścia Gdańska, również odciążyłaby linie drogowe. Marzenia się spełniają. Kiedyś miasto Pruszcz chciało wiadukt. Podjęło ten trud sam. Potem się okazało, że mamy dodatkowe środki. Marzenie się spełniło, odciążyło osoby mieszkające po wschodniej stronie naszego miasta. Więc i w to marzenie wierzę, 10 lat szybko mija. A jeżeli to potrwa 15 lat - też warto czekać.

PKM Etap II

Punktem wyjścia dla projektu o nazwie Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II – Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową Województwa Pomorskiego będą rekomendowane przez Biuro Rozwoju Gdańska warianty nowych tras kolejowych na południu Metropolii. Zakładają one:

  • przyłączenie do linii kolejowej 229 w pobliżu Straszyna w stronę Kolbud
  • przyłączenie do linii kolejowej 229 w pobliżu Straszyna w stronę Pruszcza Gdańskiego
  • przyłączenie do funkcjonującej linii PKM między przystankami Jasień a Kiełpinek
od 12 lat
Wideo

Gazeta Lubuska. Winiarze liczą straty po przymrozkach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pruszczgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto