Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czapielsk: Powstanie innowacyjna kładka. Zaprojektował ją projektant największych mostów w kraju

Agata Cymanowska
Przykład kładki kompozytowej jako poszerzenia mostu systemem Velo-Pont®.
Przykład kładki kompozytowej jako poszerzenia mostu systemem Velo-Pont®. Materiały projektanta
Kompozytowa kładka pieszo-rowerowa, o 2 m szerokości i ponad 12 m długości, ma zostać zamontowana wzdłuż mostu na Reknicy (ul. Słonecznikowa) w Czapielsku. Konstrukcja chodnika przytwierdzona zostanie do istniejącej przeprawy. Budowa przyczółków kładki ma rozpocząć się w czwartek. Sama kładka jest gotowa do montażu. Na realizację w tej technologii oczekują podobne projekty w Cedrach Małych i w Toruniu.

Kładkę zaproejktował dr Krzysztof Wąchalski, projektant dziesięciu największych mostów w Polsce. W jego pracowni powstały m.in. projekt mostu wantowego na Martwej Wiśle oraz mostu przez Wisłę w Toruniu.

- Jest to innowacyjne rozwiązanie poszerzenia mostu o chodnik dla pieszych i rowerzystów. Polega ono na zastosowaniu do budowy pomostu nowoczesnych materiałów kompozytowych tzn. włókna szklanego zatopionego w żywicy - tłumaczy dr inż. Krzysztof Wąchalski. - Technologia kompozytów znana jest na świecie od kilkudziesięciu lat, ale dopiero teraz zyskuje coraz większą popularność w mostach. W Polsce obecnie mamy niedawno zbudowane 2-3 prototypowe mosty z kompozytów. Jednak innowacyjne rozwiązanie poszerzenia istniejącego mostu z użyciem kompozytów to pierwszy taki przypadek w Polsce, i jak mi wiadomo, jedyny także na świecie. Jest to odpowiedź inżynierów na rosnące potrzeby komunikacji ruchu rowerowego i pieszego dla „wąskich gardeł” dróg w postaci istniejących mostów, tak jak w przypadku mostu w Czapielsku. Pomysł tego typu konstrukcji to połączenie polskiej myśli inżynierskiej w dziedzinie mostów firmy PONT-PROJEKT z Gdańska i zawansowanej francuskiej technologii kompozytowej firmy T.H. COMPOSITE.

Prace przy motażu kładki mają potrwać do końca września. Inwestycja będzie kosztowała łącznie ok. 200 tys. zł.

Jak tłumaczy dr inż. Krzysztof Wąchalski, kompozyty są około cztery razy lżejsze od stali i nie wymagają żadnego zabezpieczenia antykorozyjnego, a połączenia między nimi są proste i szybkie.

- Dlatego też kompletne i lekkie przęsło z balustradami o długości np. 16 m można z łatwością w całości przetransportować z wytwórni i w ciągu 1-2 godzin dźwigiem zamontować na przygotowanych wcześniej podporach - tłumaczy projektant kładki. - Przygotowanie mostu w wytwórni jest równie szybkie i proste i trwa ok. 2 tygodni. Widać więc, że ze względów szybkości wykonania i kosztów utrzymania konstrukcje kompozytowe są bezkonkurencyjne w stosunku do tradycyjnych metod. Na realizację w tej technologii oczekują kolejne podobne projekty w Cedrach Małych i w Toruniu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pruszczgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto