Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zainteresowanie matematyką wśród uczniów maleje. „Dzieci są bardziej zainteresowane tematami, w których czują się mocne”

Magdalena Ignaciuk
Magdalena Ignaciuk
Okazuje się, że wraz z pójściem do szkoły dzieci coraz mniej chętnie uczą się matematyki. Czym jest to spowodowane?
Okazuje się, że wraz z pójściem do szkoły dzieci coraz mniej chętnie uczą się matematyki. Czym jest to spowodowane? freepik.com
Ciekawe obserwacje na temat nauczania matematyki mają naukowcy z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii. Okazuje się, że małe dzieci interesują się matematyką i czują się kompetentne, ale w czasie pierwszych trzech lat nauki to się zmienia na gorsze. Szczególnie dotyczy to dziewczynek.

Spis treści

Przedszkolaki lubią matematykę

Jak odkryli naukowcy z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii, nastawienie dzieci do matematyki jeszcze zanim rozpoczną szkolną naukę jest z reguły pozytywne. Są nią zainteresowane i czują się kompetentne.

Sytuacja pogarsza się jednak w ciągu pierwszych trzech lat edukacji. Przy tym powstaje pewnego rodzaju błędne koło – zmniejszenie zainteresowania przyspiesza spadek poczucia kompetencji i vice versa. Do takich wniosków badacze doszli po trzyletniej obserwacji 300 dzieci.

Ważny wynik jest taki, że u dzieci rozpoczynających szkołę wyższej motywacji na początku i jej mniejszemu spadkowi w późniejszym czasie towarzyszyły większe kompetencje w trzeciej klasie, po uwzględnieniu początkowych różnic w kompetencji – mówi prof. Markku Niemivirta, autor badania przedstawionego w magazynie „British Journal of Educational Psychology”.

Dlaczego z wiekiem spada motywacja dzieci do nauki matematyki?

Wśród dzieci rozpoczynających szkołę nie było różnic między płciami ani pod względem motywacji, ani kompetencji. Jednak w czasie trzech lat motywacja dziewcząt malała bardziej.

To naturalne, że dzieci są bardziej zainteresowane tematami, w których czują się mocne. To działa jednak w obie strony – mogą czuć się lepsze w czymś, czym się interesują – podkreśla ekspert.

Zdaniem naukowców zauważone różnice między płciami mogą być zauważalne nawet dużo później. Dostrzeżone zmiany mogą po części wynikać z bardziej realistycznej oceny własnych możliwości dzieci – uważają przy tym badacze.

Możliwe, że to nie wszystko. Istotną rolę może odgrywać rosnąca trudność nauczanego materiału, a także zbytnia koncentracja na wynikach.

Zanotowany związek między zmianami w motywacji i kompetencjach wskazuje na wartość dodaną pozytywnego zainteresowania i postrzegania siebie. Ważne jest opracowanie i wdrożenie metod nauczania, które będą wspierać zainteresowanie dzieci matematyką i wzmacniać ich doświadczenia związane z sukcesami – uważa prof. Niemivirta.

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Maturzyści zakończyli rok szkolny. Czekają na nich egzaminy maturalne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Zainteresowanie matematyką wśród uczniów maleje. „Dzieci są bardziej zainteresowane tematami, w których czują się mocne” - Strefa Edukacji

Wróć na pruszczgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto