Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rowery Mevo powracają! Wiemy kiedy znów mogą się pojawić w Pruszczu Gdańskim

Jakub Cyrzan
Jakub Cyrzan
Nadesłane/ Archiwum NM
Po dwuletniej przerwie na ulice trójmiejskiej metropolii powrócić mają miejskie rowery firmy Mevo. Pojawią się one w dotychczasowych 14 gminach, w tym także w Pruszczu Gdańskim. Ponadto sieć ma się rozrosnąć na dwie nowe gminy - Kosakowo i Kolbudy.

Nowy, stary system

System Roweru Metropolitalnego Mevo ruszył w marcu 2019 r. i szybko zdobył popularność wśród mieszkańców czternastu gmin, w tym także Pruszcza Gdańskiego. Wówczas w naszym mieście znajdowało się 18 stacji kumulujących w sumie 92 rowery. Z winy ówczesnego operatora systemu, zarząd Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot był zmuszony rozwiązać umowę na obsługę Mevo. Tym samym nowa forma transportu gościła w Pruszczu Gdańskim jedynie nieco ponad pół roku. Aktualnie wiadomo, że rowery w nasz rejon mają powrócić. Wszystko za sprawą możliwości podpisania umowy z nowym operatorem - hiszpańską firmą City Bike Global SA w partnerstwie z włoskim producentem rowerów Vaimoo. Może dojść do tego już na początku 2022 r., o ile pozostali uczestnicy postępowania nie złożą odwołania od wyników przetargu. Obszar metropolitalny Gdańsk-Sopot-Gdynia wybrał już bowiem najkorzystniejszą ofertę.

Rowery elektryczne i tradycyjne

Nowe Mevo ma być systemem mieszanym z 4099 rowerami (1000 rowerów tradycyjnych i 3099 z napędem elektrycznym). Infrastruktura oraz rowery będące w posiadaniu obszaru metropolitalnego zostaną wykorzystane w nowym systemie. Ten będzie się składał z 717 stacji (wcześniej 660). Nowe stacje pojawią się w Kartuzach, Żukowie, Sierakowicach, Pruszczu Gdańskim, Władysławowie, a także w dwóch nowych gminach, które dołączają do projektu - Kosakowie i Kolbudach. Zgodnie z założeniami w gminie Kolbudy zlokalizowanych zostanie 20 rowerów, których stacje znajdą się w pięciu sołectwach. Ponadto, w każdej gminie powstać mają punkty ładowania. Przyszły operator zapewni ich aż 51. Bateria pozwoli na pokonanie 100 km przy jej pełnym naładowaniu. Nowością będzie możliwość wypożyczenia i jazdy na rowerze elektrycznym z rozładowaną baterią (stawki będą liczone jak za rower tradycyjny, przy czym rower będzie widoczny dla systemu jako ten przeznaczony do wymiany lub ładowania - co oznacza, że obszar metropolitalny nie będzie ponosił kosztów jego obsługi).

Jak ich używać?

Sposób używania systemu się nie zmieni. Rowery IV generacji będzie można wypożyczać za pomocą aplikacji mobilnej (skanowanie kodu QR), urządzeń wyposażonych w technologię NFC lub kart zbliżeniowych, a także przez centrum kontaktu. Bez zmian pozostanie również system zwrotu rowerów. Tak jak wcześniej istnieć będzie możliwość pozostawiania ich także poza stacjami. Każdy użytkownik będzie mógł zarezerwować rower na maksymalnie 10 minut. W trakcie wypożyczenia roweru, użytkownik będzie mógł skorzystać z opcji postoju. Rowery będą posiadać m.in. 7-biegową przekładnię (tradycyjne) lub 3-biegową (rowery ze wspomaganiem elektrycznym) ze zintegrowanym hamulcem, opony z wkładką antyprzebiciową, a także koszyk o pojemności min. 10 litrów zabezpieczający mały bagaż z 5 stron.

Ile będą kosztować?

Do dyspozycji użytkowników będą 2 rodzaje abonamentów: abonament miesięczny za 29,99 zł oraz roczny za 259 zł. W ramach obu abonamentów będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 min jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 min na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu, każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 0,2 zł, na tradycyjnym 0,1 zł. Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu - będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej (0,15 zł za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym i 0,30 zł za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 min. jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 min. na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower. Nowe Mevo będzie działało w sezonie 9+3 – przez 9 miesięcy 100% floty, od grudnia do końca lutego 50% floty.

Kiedy rowery pojawią się na ulicach?

Zanim z rowerów będą mogli skorzystać zarejestrowani użytkownicy - 100 jednośladów trafi na testy wewnętrzne (w ciągu maksymalnie 14 miesięcy od podpisania umowy), które będą trwały od 10 do 21 dni. Po tym okresie, odbędzie się trwający minimum 3 tygodnie rozruch systemu, przy minimum połowie floty. W tym czasie użytkownicy będą mogli rejestrować się i korzystać z systemu bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Dopiero po pozytywnym zakończeniu wszystkich testów (w terminie maksymalnie do 17 miesięcy od podpisania umowy) zostanie uruchomione 100% systemu i możliwość kupowania abonamentów.

- Jeżeli nie będzie żadnych odwołań do KIO i umowa zostanie podpisana w styczniu 2022 r., to pierwsze rowery dla mieszkańców metropolii zostaną udostępnione najpóźniej na wiosnę 2023 r. - mówi Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo.

Nowa perspektywa

Tym razem rowery na obszarze metropolitalnym zostać mają na dłużej. Umowa z firmą będzie podpisana na 6 lat. W przeciwieństwie do Mevo 1.0, tym razem zamawiana jest usługa, a nie zakup rowerów i stacji. Oznacza to, że operator otrzymuje zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc prawidłowego działania systemu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wywiad z prezesem Jagiellonii Białystok Wojciechem Pertkiewiczem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pruszczgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto