Odbiór śmieci od mieszkańców
Jak podaje urząd gminy, najbardziej kosztochłonny jest odbiór odpadów od mieszkańców. Umowa na tą usługę opiewa na 17 092 266, 20 zł i zakłada nie tylko odbiór odpadów według ustalonego harmonogramu, ale również wyposażenie tych nieruchomości w pojemniki do zbierania odpadów komunalnych resztkowych oraz w worki do poszczególnych frakcji (papier, tworzywa sztuczne, metale oraz odpady wielomateriałowe, szkło, ulegających biodegradacji).
Do obowiązków firmy Altvater Sp. z o.o. należy także utrzymanie pojemników w należytym stanie technicznym i sanitarnym. W ramach umowy wykonawca dwa razy w roku przeprowadzi objazdową zbiórkę odpadów wielkogabarytowych i elektroodpadów oraz raz w roku zbiórkę drzewek świątecznych. Dodatkowo firma odbierze przeterminowane leki (w wybranych aptekach) i zużyte baterie z wyznaczonych punktów na terenie gminy (OKSiBP w Cieplewie, Mediateka w Straszynie, Urząd Gminy Pruszcz Gdański w Juszkowie, gminne szkoły). Umowa zakłada również przeprowadzenie 6 akcji edukacyjnych (festynów/warsztatów na świeżym powietrzu), promujących prawidłowe postępowanie z odpadami.
Odpady odebrane od mieszkańców zostaną, zgodnie z podpisanym przez gminę porozumieniem, przewiezione do Zakładu Utylizacyjnego w Gdańsku - Szadółkach w celu ich zagospodarowania. Szacuje się, że w ciągu trzech lat Altvater odbierze od mieszkańców gminy 46 000 ton odpadów, obsługując ok. 8 000 nieruchomości.
Odbiór odpadów z PSZOK i z urzędów
Druga podpisana przez gminę umowa dotyczy transportu odpadów komunalnych pochodzących z Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Będzieszynie do Zakładu Utylizacyjnego w Gdańsku - Szadółkach. W PSZOK zbieranych jest 18 rodzajów odpadów, gromadzonych w kontenerach lub pojemnikach, które wykonawca odpowiednim pojazdem transportuje do ZU w Szadółkach. Szacuje się, że w ciągu 3 lat firma Altvater wykona 1 356 kursów, przewożąc 3 000 ton odpadów.
Trzecia umowa ze spółką Altvater dotyczy odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych z budynków użyteczności publicznej, a także wyposażenia tych nieruchomości w pojemniki do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych oraz w pojemniki lub worki do ich selekcjonowania. Wykonawca odbierze i zagospodaruje odpady z 23 miejsc, m.in. ze świetlic wiejskich na terenie gminy. Ponadto, dostarczy 40 koszy ulicznych.
- Dotychczasowe umowy obowiązywały do końca czerwca 2022 roku, a nowe podpisaliśmy 1 lipca 2022 roku, więc, co jest bardzo ważne, mamy zachowaną ciągłość w odbiorze odpadów – podkreśla Katarzyna Kwiatek, kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej.
- Ogłosiliśmy przetarg z odpowiednim wyprzedzeniem – potwierdza Leszek Filipski, kierownik Referatu Zamówień Publicznych – Był to tak zwany przetarg unijny, czyli na kwotę powyżej 957 524 złote. Podzieliliśmy go na trzy części, stąd trzy umowy. Odbiorami od mieszkańców był zainteresowany jeden oferent, odbiorami z PSZOK-u – dwóch, zaś odbiorami z budynków użyteczności publicznej – jeden.
W związku z wejściem w życie nowych obowiązków nakładanych na zamawiających przez ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych, wykonawca przy realizacji umowy w zakresie odbioru odpadów od mieszkańców oraz z budynków użyteczności publicznej musi zapewnić odpowiedni udział pojazdów nisko- i zeroemisyjnych. Pozostałe pojazdy muszą spełniać wymagania określone co najmniej dla standardu Euro5.
Czy warto kupować dzisiaj mieszkanie?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?