Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wisła nie będzie już zagrażać Żuławom

Jacek Sieński
Modernizacja przekopu nie tylko zmniejszy zagrożenie powodzią, ale też poprawi bezpieczeństwo żeglugi.
Modernizacja przekopu nie tylko zmniejszy zagrożenie powodzią, ale też poprawi bezpieczeństwo żeglugi.
Niebawem rozpocznie się pogłębianie ujścia rzeki, usunięte zostanie m.in. rumowisko naniesione podczas wiosennych powodzi.

Jednym z największych zagrożeń powodziowych na Żuławach jest mała drożność ujściowego odcinka Przekopu Wisły, uchodzącego za Świbnem do Zatoki Gdańskiej. Rumowisko niesione przez rzekę utworzyło tzw. stożek ujściowy, czyli łachy i mielizny, uniemożliwiający swobodny spływ wód, a zimą kry, do morza. Grozi to powstaniem zatorów lodowych i wystąpieniem rzeki z brzegów. To ma się jednak zmienić. Przekop zostanie pogłębiony. Trwają już uzgodnienia środowiskowe, zostały ogłoszone przetargi, niebawem rozpoczną się pierwsze prace.

Przekop zbudowano w latach 1890-1895. Władze pruskie zdecydowały się na tę kosztowną inwestycję po licznych podtopieniach i powodziach, jakie nawiedziły Gdańsk oraz Żuławy w XIX stuleciu. Przekop, mający długość ponad 7 km i szerokość do 400 m, skierował wody rzeki prosto do morza. Stare koryto Wisły (obecną Wisłę Martwą) oraz jej odnogi - Szkarpawę i Nogat, odcięto od głównego nurtu śluzami oraz wrotami przewciwpowodziowymi w Przegalinie, Gdańskiej Głowie i Białej Górze. Już po kilku latach u ujścia zaczął jednak powstawać stożek. Natomiast linia brzegowa, po lewej stronie przekopu, od 1900 roku zdołała się przesunąć w głąb zatoki o więcej niż 1 km. Płycizny usuwały pogłębiarki. Samo ujście osłonięto dwoma tzw. kierownicami, budowlami wodnymi podobnymi do falochronów, kierującymi nurt rzeki do morza. Niestety niewiele to pomagało, bo rzeka nieustannie nanosiła rumowisko tworzące u jej ujścia rozległe płycizny i łachy.

- Dziś stożek ujściowy jest poważnym zagrożeniem, bo stanowi barierę niepozwalającą na spływanie lodów i skuteczne prowadzenie akcji łamania lodów przez lodołamacze, utykających na mieliznach - zaznacza Andrzej Ryński, zastępca dyrektora ds. utrzymania wód Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. - Mniej ważny jest problem korzystania z ujścia przez statki, jachty czy łodzie rybackie, choć jego udrożnienie podniesie bezpieczeństwo żeglugi. Ogłosiliśmy już przetarg na pierwszy, wstępny etap pogłębienia ujściowego odcinka przekopu. Termin składania ofert minie 31 sierpnia. Prace czerpalno- refulacyjne powinny zakończyć się do 30 listopada. Mają one na celu głównie usunięcie przed zimą dużej ilości rumowiska, jakie naniosła tegoroczna fala powodziowa.

W ramach programu "Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - do roku 2030", RZGW zrealizuje projekt pogłębienia i modernizacji ujścia przekopu. Prace hydrotechniczne obejmą przedłużenie kierownicy wschodniej i remont zachodniej oraz pogłębienie ujścia do 2,5 m. Procedury przetargowe mają być zakończone do przyszłego roku, a roboty budowlane i pogłębiarskie - w 2012 roku. Modernizacja ujścia jest jednym z zadań ujętych w pierwszym etapie programu "Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław" do 2015 roku. Łączny koszt inwestycji to 680 mln zł, z czego dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej wyniesie 85 procent.

- Jeśli chodzi o przygotowania do przebudowy ujścia przekopu, to obecnie trwają trudne uzgodnienia środowiskowe. Po jego lewej stronie zlokalizowany jest rozległy rezerwat ptaków "Mewia łacha", cały rejon inwestycji znajduje się na obszarach chronionych programu Natura 2000 - dodaje dyrektor Ryński.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rolnicy zapowiadają kolejne protesty, w nowej formie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pruszczgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto