Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ważna decyzja związana z budową metra w Krakowie. Jest zgoda konserwatora wojewódzkiego na stację przy Teatrze Bagatela

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Metro już nie tylko w Warszawie, ale i w Krakowie? Jest zgoda konserwatora wojewódzkiego na stację metra przy Bagateli
Metro już nie tylko w Warszawie, ale i w Krakowie? Jest zgoda konserwatora wojewódzkiego na stację metra przy Bagateli Szymon Starnawski
Urząd Małopolskiego Konserwatora Zabytków oficjalnie potwierdził możliwość zlokalizowania stacji metra „Stare Miasto” w obrębie skrzyżowania ulic: Karmelickiej, Podwale i Dunajewskiego. - Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, jeszcze w wakacje będzie decyzja środowiskowa dla I etapu podziemnej kolejki. To pozwoli na uruchomienie przetargu na dokumentację projektową, a następnie na rozpoczęcie budowy metra - informuje krakowski magistrat.

- Tuż przed świętami bardzo dobra informacja dla mieszkańców Krakowa. Urząd Małopolskiego Konserwatora Zabytków oficjalnie potwierdził możliwość zlokalizowania stacji metra „Stare Miasto” w obrębie skrzyżowania ulic: Karmelickiej, Podwale i Dunajewskiego - informuje wiceprezydent miasta Krakowa Andrzej Kulig.

Długa historia zabiegania o metro w Krakowie

Przypomnijmy, że w referendum przeprowadzonym w maju 2014 roku krakowianie opowiedzieli się za budową metra. Do tej pory miastu udało się doprowadzić do stworzenia Studium dla bezkolizyjnego transportu (za ponad 9,4 mln zł), w którym zarekomendowano budowę w Krakowie premetra z Nowej Huty do Bronowic i tunelem pod centrum, choć de facto miał to być podziemny tramwaj.

W zeszłym roku władze Krakowa przeprowadziły konsultacje społeczne dotyczące przebiegu pierwszej linii podziemnej komunikacji.

Temat metra pojawił się w kampanii wyborczej przed ubiegłorocznymi wyborami parlamentarnymi.

Ważna decyzja związana z budową metra w Krakowie. Jest zgoda konserwatora wojewódzkiego na stację przy Teatrze Bagatela

W Krakowie pojawił się też pomysł premetra

Jeszcze rok temu wiceprezydent Andrzej Kulig wyjaśniał, że wszystkie analizy, które zostały zrobione kilka lat temu, pokazywały, iż wtedy w Krakowie broniło się premetro, czyli tramwaj, który na dużej części trasy przejeżdża w tunelu. Zaznaczał jednak, że warto wybudować takie tunele, które będą uwzględniać także metro, tak by ostateczną decyzję podjąć za 5-6 lat po ocenie tzw. potoków pasażerskich.

Kampania wyborcza i metro

Budowa metra w Krakowie to jeden z wiodących tematów w kampanii kandydatów na prezydenta Krakowa.

Prof. Andrzej Kulig zorganizował konferencję, podczas której podkreślił: - Jestem zdecydowanym zwolennikiem budowy metra. Wiceprezydent Kulig przedstawił do realizacji planowaną przez miasto pierwszą linia krakowskiego metra ze Wzgórz Krzesławickich przez centrum do Bronowic z tunelem między rondem Barei a rejonem stadionu Wisły (ul. Piastowska) i z przystankami pod rondem Mogilskim, Dworcem Głównym, skrzyżowaniem w rejonie Teatru Bagatela, gmachem Akademii Górniczo-Hutniczej.

Odmienną wizję podziemnej komunikacji dla Krakowa ma inny z kandydatów, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego Stanisław Mazur. Na konferencji przedstawił wizję budowy pierwszej linii metra z Nowej Huty przez centrum do osiedla Kliny.

Łukasz Gibała kandydat ze Stowarzyszenia Kraków dla Mieszkańców mówił: - Jedną z pierwszych rzeczy jakie zrobię jako prezydent Krakowa, to pojadę do Warszawy i będę lobbował za metrem, za pozyskaniem na to zadanie środków rządowych i unijnych.

Poseł Aleksander Miszalski, kandydat Platformy Obywatelskiej komentuje: - Musimy postawić na komunikację podziemną i tunel pod centrum. Potrzebne są analizy, które wykażą jaka ostatecznie powinna być trasa pierwszej linii i czy to początkowo ma być tunel dla tramwaju dostosowany w przyszłości do metra, czy od razu metro. Podstawą jest jednak też znalezienie finansowania. Krakowa nie stać na metro za 10 miliardów złotych. Pieniądze na to trzeba więc szukać wśród funduszy zewnętrznych – ze środków europejskich, budżetu centralnego. Już teraz rozmawiam na ten temat na poziomie centralnym.

Poseł Prawa i Sprawiedliwości, kandydat na prezydenta Krakowa Łukasz Kmita złożył interpelację, w której wnioskuje do rządu o przeznaczenie z centralnego budżetu 6 mld zł na budowę metra w Krakowa: - Chcemy, aby Kraków był miastem innowacyjnym, dobrze skomunikowany. Dlatego apeluję do polskiego rządu o wsparcie budowy metra w Krakowie i przeznaczenie minimum 6 miliardów złotych na ten projekt infrastrukturalny - wyjaśniał.

Rafał Komarewicz, kandydat na prezydenta Krakowa Polski 2050 Szymona Hołowni mówił: - Jako prezydent będę przekonywał nową Radę Miasta Krakowa do podjęcia decyzji o budowie metra i przeprojektowania obecnej koncepcji. Problemem jest m.in. to, że metro potrzebuje dłuższych stacji, ponieważ wagon metra mieści ok. 1500 osób, a najdłuższy tramwaj Krakowiak może pomieścić 300 pasażerów. Dlatego uważam, że obecna koncepcja wymaga zmian. Fundusze na wprowadzenie poprawek w projekcie możemy pozyskać z KPO.

Koniec zerowego VAT na żywność! Ceny wzrosną?

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Ważna decyzja związana z budową metra w Krakowie. Jest zgoda konserwatora wojewódzkiego na stację przy Teatrze Bagatela - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto