Od dziś działa tramwaj na Kasprzaka. Zmiany w organizacji transportu publicznego
Od wtorku 5 marca pierwsi pasażerowie korzystają z nowej trasy tramwajowej na Woli. Ruch pojazdów miejskiej komunikacji zainaugurowano wczesnym rankiem. Otwarcie inwestycji wiąże się z wprowadzeniem kolejnych zmian w organizacji transportu publicznego.
Otwarciu trasy towarzyszyła konferencja prasowa władz miasta.
- Równe dwa lata temu rozpoczynaliśmy tę inwestycję, teraz inwestycja jest skończona. Tramwaj na Kasprzaka dzisiaj ruszył. Ja właśnie przyjechałam tutaj „dziesiątką”. Mogłem zobaczyć po raz pierwszy z tramwaju, jak ta inwestycja wygląda - powiedział w czasie wtorkowego spotkania Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. - Bardzo ułatwi to życie mieszkańcom Odolan i ulicy Jana Kazimierza. Będą mogli dużo łatwiej dojechać do metra, ale i do stacji PKP Wola - dodał.
Prezydent miasta przypomniał, że inwestycja sprawi także, że dostanie się z Bemowa do centrum miasta będzie teraz prostsze. Dodatkowo Trzaskowski zapowiedział zasadzenie wzdłuż trasy stu drzew.
- Pracujemy dalej. Kontynuujemy budowę tramwaju do Wilanowa, która powinna się skończyć przed nowym rokiem szkolnym, czyli pod koniec sierpnia - zapowiedział prezydent stolicy.
Dzień przed oficjalnym otwarciem trasy, tramwajarze zdemontowali rozjazd nakładkowy nieopodal przystanku Fort Wola, gdzie tramwaje linii 76 zmieniają kierunek jazdy (jeżdżą między Metrem Młociny a Fortem Wola ponieważ dalszy odcinek trasy na ulicy Wolskiej jest nieprzejezdny). Wymaga to wyłączenia ruchu tramwajów na ulicy Powstańców Śląskich i Połczyńskiej od Górczewskiej – właśnie do Fortu Wola. Od teraz swoje trasy zmienią tramwaje linii 76 oraz autobusy linii zastępczej Z26. Tramwaje 76 będą z Metra Młociny dojeżdżały tylko do pętli Osiedle Górczewska. Autobusy linii Z26 będą natomiast kursowały między Metrem Płocka a Osiedlem Górczewska (uwaga, dojadą do przystanków na wysokości ulicy Z. Klemensiewicza).
Jakimi liniami po Kasprzaka?
Od wtorku 5 marca tramwaje linii 10, 11, 26 i 27 będą jeździły po nowych torach na ulicy Kasprzaka. Planowana częstotliwość to 8 minut w godzinach szczytu i 12 poza nim. „Jedenastka” będzie linią szczytową – tramwaje będą kursowały tylko w dni powszednie w godzinach szczytów komunikacyjnych. Tramwaje linii 13 będą dojeżdżały do przystanków PKP Wola (Wolska), na ulicy Wolskiej za skrzyżowaniem z al. Prymasa Tysiąclecia. Na swojej trasie między Cmentarzem Wolskim a stacją metra Płocka pozostaną autobusy linii zastępczej Z26, tramwaje linii 73 i 76 przestaną kursować.
W drugim etapie, od 25 marca, tramwaje wrócą na zmodernizowane torowisko na ulicy Wolskiej. Tramwaje linii 10 i 11 pozostaną na swoich trasach. Trasa linii 13 wydłuży się do Cmentarza Wolskiego. Zmienią się trasy linii 26 i 27 – tramwaje pojadą prosto ulicą Wolską, z pominięciem Skierniewickiej i M. Kasprzaka. Przestaną kursować autobusy linii Z26.
Nową trasą będzie można szybko dojechać do stacji metra M2: Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ oraz na stację kolejową Warszawa Wola, gdzie będzie wygodna przesiadka z pociągów Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa. Skorzystają z niej m.in. mieszkańcy szybko rozbudowujących się osiedli na Odolanach i okolic ul. Jana Kazimierza. Do metra krótszą trasą dotrą także tramwaje z Bemowa.
Inwestycją zajmuje firma Strabag za kwotę 205,4 mln zł. Oficjalna nazwa projektu współfinasowanego ze środków UE to „Budowa wybranych odcinków tras tramwajowych w Warszawie wraz z zakupem taboru”. Wysokość dofinansowania to 156 mln złotych.
Zastrzeż PESEL - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?