Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pruszcz Gd."Jest wiele błędów, które utrudniają przemieszczanie się zarówno ulicą, jak i chodnikiem". Mieszkańcy o remoncie ul.Gałczyńskiego

Anna Gawrońska
Anna Gawrońska
Pierwszy etap modernizacji ulicy Gałczyńskiego w Pruszczu Gdańskim został zakończony. Teraz ma rozpocząć się etap drugi. Mieszkańcy jednak nie są zadowoleni z wykonania drogi. Wymieniają wiele błędów, które mogą powodować brak ciągłości jazdy samochodem, a przez to korki. O wyjaśnienie poprosiliśmy Starostwo Powiatowe oraz Urząd Miasta.

Pomimo utrudnień, udało się ukończyć remont ulicy Gałczyńskiego w pierwszym etapie. Teraz czekamy na etap drugi. Modernizacją ulicy zajmowało się Starostwo Powiatowe w Pruszczu Gdańskim. Część środków (2 mln złotych) przekazał Urząd Miasta.

Do naszej redakcji zgłosili się mieszkańcy, którzy zauważyli wiele uchybień w wykonaniu ulicy Gałczyńskiego. Zbyt mała szerokość pasów ruchu oraz duża ilość wysepek – zdaniem mieszkańców będzie powodować korki.

- Wykonawca umieścił wysepki na środku drogi zamiast linii. Wysepki powodują, że nie można wyprzedzić zatrzymującego się na przystanku autobusu, co wiąże się z oczekiwaniem, korkami, a także większą emisją spalin – mówią mieszkańcy.

Spowolnienie ruchu i poprawa bezpieczeństwa

Władze miasta oraz starostwo powiatowe zaznaczają, że umieszczenie wysepek na środku drogi było działaniem celowym, które miało spowodować ograniczenie ruchu i zwiększyć bezpieczeństwo.

- Wykonanie wysepki zamiast linii było zamierzeniem celowym tzw. segregacja ruchu pojazdów z przeciwnych kierunków. Stosowanie takiego rozwiązania niesie ze sobą dużo korzyści, m.in. wymuszanie redukcji prędkości, poprawianie czytelności skrzyżowań, ułatwianie przekraczania jezdni pieszym lub rowerzystom dla zachowania bezpieczeństwa na drodze – wyjaśnia Katarzyna Kamińska z Wydział Infrastruktury Starostwa Powiatowego w Pruszczu Gdańskim. - Wyprzedzanie autobusu niesie za sobą duże prawdopodobieństwo potrącenia pieszego, wobec tego takie zachowanie kierowcy zostało ograniczone.

- Organizacja ruchu w ul. Gałczyńskiego została tak zaprojektowana, aby zapewnić bezpieczeństwo uczestnikom ruchu – zaznacza Radosław Klaczkowski, zastępca burmistrza ds. komunalnych. - Przejeżdżanie przez wyspy i pasy rozdzielające stanowi łamanie przepisów ruchu drogowego, zaś takie przypadki należy zgłaszać na policję. Kierowca, pieszy i rowerzysta muszą dostosować się do wprowadzonej i obowiązującej na tym obszarze organizacji ruchu drogowego.

Takim samym działaniem było „niewyrównanie jezdni i chodnika”. Zarówno droga dla aut, jak i dla pieszych cechuje się wzniesieniami. Jak informuje Starostwo Powiatowe, również to rozwiązanie miało na celu zwiększenie bezpieczeństwa.

- Droga powiatowa ul. Gałczyńskiego zaprojektowana została w charakterze miejskim. W stanie istniejącym posiada liczne zjazdy na posesje prywatne, sklepy, instytucje oraz wiele skrzyżowań, które celowo są wyniesione dla spowolnienia ruchu pojazdów – mówi Katarzyna Kamińska. - Z uwagi na istniejące warunki terenowe, a zarazem wymagania techniczne, nie ma możliwości tzw. ”wyrównania drogi” .

Chodnik jest jednocześnie ścieżką rowerową

Złym rozwiązaniem, które wskazują mieszkańcy jest połączenie ścieżki rowerowej z chodnikiem. Mieszkańcy martwią się, że dzieci chodzące do szkoły mogą zostać potrącone przez rowerzystów.

- Cały chodnik jest zarówno chodnikiem, jak i ścieżką rowerową. Nie ma wyraźnie zaznaczonej ścieżki. Dzieci w mniejszym stopniu zwracają uwagę co dzieje się wokół nich na chodniku, chodzą grupami i mogą nie zauważyć nadjeżdżającego roweru – martwią się mieszkańcy.

Starostwo tłumaczy, że chodnik jest zbudowany po obu stronach ulicy. Tylko po jednej jest połączony ze ścieżką rowerową.

W ciągu ul. Gałczyńskiego został wykonany po jednej stronie jezdni ciąg pieszo – rowerowy a po drugiej chodnik. Ciąg pieszo – rowerowy przeznaczony jest zarówno dla pieszych jak i rowerzystów - odpowiada Katarzyna Kamińska. - Kierujący rowerem w tym przypadku jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. Pieszy może dokonać wyboru i skorzystać z chodnika zlokalizowanego po drugiej stronie jezdni, który jest przeznaczony wyłącznie dla pieszych.

Dowiedzieliśmy się, że władze powiatu nie przewidują zmian w projekcie, dalsze etapy przebudowy będą wykonane w podobnej technologii z zastosowaniem tych samych rozwiązań technicznych.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pruszczgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto