Jak mówią pomysłodawcy, projekt „Code & Share. Programuj z klasą” powstał z myślą o potrzebie dzielenia się wiedzą, która ma służyć rozwojowi społecznemu. Myślenie logiczne, wyobraźnia, algorytmika, grafika, matematyka - to tylko niektóre z kompetencji mocno związanych z rozwojem młodego pokolenia. - Projekt ma także na celu uświadomienie młodym talentom, że dzięki dostępnym narzędziom mogą tworzyć efektywne rozwiązania i aplikacje dla potrzeb swoich, jak i rówieśników, przyczyniając się tym samym do rozwoju otoczenia - zapewniają organizatorzy.
W próbie ustanawiania rekordu Guinnessa w jednoczesnym programowaniu wzięły udział 52 szkoły, w tym dwie z Pruszcza Gdańskiego - Szkoła Podstawowa nr 4 i Szkoła Podstawowa nr 3.
- Byliśmy tylko jednym z elementów - mówi Bożena Nowak, nauczyciel informatyki w SP nr 4 w Pruszczu Gdańskim. - W naszej szkole w tym wydarzeniu brało udział 34 uczniów w dwóch salach. Była to lekcja informatyki, której konspekt przygotowali organizatorzy - eksperci z dziedziny programowania, przy współpracy z kadrą pedagogiczną. Efektem miało być powstanie gry Ciepło - zimno.
Lekcja programowania we wszystkich szkołach zakwalifikowanych do projektu zaczęła się równo o godz. 10.30 i trwała do 11.15. Uczniowie mieli w jednym czasie programować.
- Było to programowanie w Scratchu. To język programowania dla uczniów szkoły podstawowej. Teoretycznie, wszyscy biorący udział w projekcie powinni przerobić tę samą lekcję - dodaje Bożena Nowak.
Ze względu na próbę ustanowienia rekordu, akcja odbywała się z zachowaniem zasad zgodnych z regulaminem Guinness World Records.
- Przygotowania trwały dość długo - wyjaśnia nauczycielka. - Najpierw trzeba było skompletować dokumenty. Potrzebna była zgoda rodziców na rozpowszechnianie wizerunku. Całe zdarzenie musiało być nagrywane. W każdej sali musiały być dwie kamery i osoba robiąca zdjęcia. Potrzebni też byli obserwatorzy, sędziowie. U nas aż 12 osób musiało brać udział w tej próbie, także osoby z zewnątrz z doskonałą znajomością języka angielskiego. Uczniowie byli nadzwyczaj spokojni. Wszyscy mieli koszulki z napisem Programista. Taka mała społeczność się wywiązała.
Szkołę Podstawową nr 3 im. Jana Matejki w Pruszczu Gdańskim podczas próby ustanawiania rekordu Guinnessa reprezentowali uczniowie klasy V B i jeden uczeń z klasy V E. Lekcję programowania przeprowadziła Renata Ornoch, nauczyciel zajęć komputerowych, pod czujnym okiem koordynatorów akcji: Agnieszki Bugaryn, Agnieszki Mikickiej, Marty Piątek - Sawickiej, Żanety Czapiewskiej i Joanny Pikulskiej. Dokumentację po zakończonej lekcji tłumaczyła Elżbieta Żygowska - Narożnik.
- U nas, grę Ciepło - zimno tworzyli uczniowie, którzy dłużej pracują już w Scratchu. Pozostali, którzy rozpoczęli przygodę, pisali krótkie programy - mówi Renata Ornoch. - Po zakończeniu wszyscy byli zadowoleni. Czuli się wyróżnieni i zapowiadają, że jak będzie podobna akcja to też chcą brać w niej udział.
Joanna Jabłczyńska o sportowych aktywnościach na śniegu
Kalendarz siewu kwiatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?