W konferencji "Autyzm z klasą" wzięło udział 70 nauczycieli i specjalistów, nie tylko z powiatu gdańskiego, oraz dziesięciu rodziców ze Stowarzyszenia „Nasz Autyzm”, organizatora konferencji.
- To była nasza druga konferencja, którą organizowaliśmy. Poprzednia była cztery lata temu i cieszyła się dużym zainteresowaniem. W tym roku nasze stowarzyszenie obchodzi 5-lecie, stąd pomysł na kolejną, skierowaną głównie do nauczycieli, terapeutów, ale też ośrodków mających podopiecznych z autyzmem- mówi Anna Sak, przewodnicząca Stowarzyszenia „Nasz Autyzm” ze Straszyna.
- Tym razem nastawiliśmy się przede wszystkim na edukację szkolną szkół ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych. Zależało nam na praktycznych informacjach, dlatego zaprosiliśmy do prelekcji takie osoby, które na co dzień pracują z dziećmi ze spektrum autyzmu i które mogłyby się podzielić swoim doświadczeniem.
Konferencja rozpoczęła się od filmu, który przygotowali organizatorzy. Wzięli w nim udział rodzice dzieci ze spektrum autyzmu.
- To był bardzo mocny akcent - mówi Anna Sak. - Mocno trafiający do nauczycieli, pomagający im zrozumieć, z jakimi problemami spotykają się rodzice, pokazujący ich codzienność i lęk przed tym co przyniesie im i ich dzieciom przyszłość. Już zwracają się do nas nauczyciele i psycholodzy z prośbą, by udostępnić im ten film.
Następnie głos zabrali prelegenci. Liderki kreatywnej Pedagogiki - projektu innowacji edukacyjnej realizowanej na terenie Trójmiasta - Agnieszka Tomasik, pedagog specjalny, i Izabela Banaszczyk, psycholog dziecięcy, sekretarz Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom z Nadpobudliwością Psychoruchową i ich Rodzinom „Pomost” przybliżyły uczestnikom konferencji temat motywacji, integracji. Pokazały mnóstwo dobrych praktyk jak pracować z uczniami w zespole klasowym.
Anna Chojnacka i Joanna Kuźniarska, psycholożki, terapeutki behawioralne z doświadczeniem w pracy z dziećmi z zespołem Aspergera i z autyzmem na różnym poziomie funkcjonowania intelektualnego, opowiedziały o pierwszych krokach w kierunku integracji. Małgorzata Barańska, pedagog w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pruszczu, autorka publikacji książkowych o charakterze metodycznym i ćwiczeniowym dla dzieci oraz dla nauczycieli skupiła się na współpracy, która jest warunkiem sukcesu. Emilia Nowakowska i Małgorzata Faliszek ze szkoły Podstawowej w Wojanowie przedstawiły m.in. metody radzenia sobie z zachowaniami trudnymi uczniów ze spektrum.
- Bardzo dużą ciekawostką był wykład wygłoszony przez terapeutkę neurorozwoju, panią Elżbietę Góźdź z Pomorskiego Instytutu Neurorozwoju. Podpowiedziała nauczycielom, że pewne zachowania uczniów ze spektrum autyzmu mogą wynikać z niewygaszonych odruchów - dodaje Anna Sak.
Jak zaznaczają uczestnicy, konferencja była ważnym i potrzebnym wydarzeniem.
- Pozwoliła szeroko spojrzeć na sytuację uczniów ze spektrum autyzmu, nie tylko ze strony specjalistów - mówi Marta Franczak, nauczyciel terapeuta w Zespole Kształcenia i Wychowania w Bielkówku. - Mogliśmy wysłuchać głosu rodziców, który był niezwykle cenny i pokazał, z jakimi trudnościami borykają się na co dzień, zaczynając od diagnozy, a kończąc na sytuacji edukacyjnej ich dzieci. Ponadto na konferencji została przekazana przez prelegentów wiedza, która ma odzwierciedlenie w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu oraz wiele nowych treści, pozwalających zgłębić wiedzę na temat autyzmu.
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?