- Nauka i opieka dla dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego pozostaje bez zmian – poinformowało Ministerstwo Edukacji Narodowej podczas ogłaszania przejścia na edukację zdalną uczniów klas 1-3. Nauczyciele przedszkola nie kryli po tej decyzji swojego oburzenia. Podniosły się głosy, że oni nie czują się bohaterami i nie chcą narażać swojego zdrowia, że czują się gorzej traktowani niż nauczyciele klas 1-3, że rząd znowu o nich zapomniał i że grupy dzieci, którymi muszą się opiekować, są zbyt liczne.
Pracownicy przedszkoli komentują: "Znowu rząd o nas zapomniał"
„To jest skandal, żadnego pomysłu na pracę przedszkoli w tych warunkach, padamy po kolei”, „Kadry brak, a grupy pełne. Wystarczyłoby tylko ograniczyć liczbę dzieci. Mamy siedzą w domu i pomimo, że COVID-19 szaleje, przyprowadzają dzieci do przedszkola”, „To przecież też są dzieci i nauczyciele. Mniejsze dziecko nie rozumie reżimu sanitarnego. Przedszkola powinny być zamknięte tak jak szkoły” - to tylko niektóre z komentarzy pracowników przedszkoli. Zupełnie inaczej na sprawę patrzą rodzice. Większość z nich posyła swoje dzieci do przedszkoli czy żłobków, bo po prostu nie mają innego wyjścia. Dla wielu z nich tylko w ten sposób mogą zapewnić dziecku opiekę, kiedy sami są w pracy.
Zainteresowanie opieką nad dziećmi jest spore
Jerzy Kulka, wiceburmistrz Pruszcza Gdańskiego mówi o tym, jak tam funkcjonują żłobki i przedszkola. W Pruszczu Gd. od 6 listopada 2020 z powodu zakażenia COVID-19 nieczynne są trzy placówki miejskiego żłobka.
- Placówki naszego żłobka będziemy uruchamiać w poniedziałek, 16 listopada 2020. Obdzwaniamy rodziców, i sprawdzamy, ile osób przyjdzie. Musimy opiekę zapewnić i bezpieczeństwo. W jednej filii na 40 miejsc rodzice zadeklarowali już 35 dzieci, w drugim – na 110 miejsc – ponad 100. Rodzice chcą tego za wszelką cenę, ale jeżeli coś się wydarzy, to będzie nasza wina. Widać, że zainteresowanie jest bardzo duże. Ludzie potrzebują tej opieki. Żłobki działają w oparciu o ustawę o opiece dzieci do lat trzech i tutaj pracownicy pracują 8 godzin w charakterze opiekunki do dzieci. W oparciu o inną ustawę pracują pracownicy przedszkoli z wykształceniem pedagogicznym, którzy często czują się pominięci w porównaniu do innych nauczycieli. Kiedy nauczyciele w szkołach mają naukę, oni pracują stacjonarnie i w ten sposób wykonują swoje obowiązki. Rozumiem, że mogą być częściowo niezadowoleni - mówi włodarz.
O komentarz poprosiliśmy także Mikołaja Marcelę, propagatora nowoczesnego nauczania i autora książek o edukacji.
- Ostatnio w Wielkiej Brytanii publikowane były badania, które pokazały, że w czasie lockdownu szczególnie problematyczne było uczenie zdalne wśród najmłodszych dzieci, które w pewnym sensie cofały się, jeśli chodzi o etap rozwoju, na którym były, chodziło np. o czytanie czy liczenie. W przypadku przedszkoli, ale też klas 1-3 przejście na zdalne nauczanie jest o tyle trudne, że tam kontakt z człowiekiem jest kluczowy i raczej trudno to ominąć. Badania, o których wspomniałem potwierdzają konieczność kontaktowej edukacji, chociaż z drugiej strony rozumiem też nauczycieli, którzy tej formy nauczania w obecnych czasach się boją, jest to naturalne. W tym momencie są w bardzo niekomfortowej sytuacji i nie mają się jak chronić i zabezpieczać. Sytuacja jest na pewno trudna – mówi Marcela.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?