- Małymi krokami wracamy do stacjonarnej pracy szkół i placówek. Na razie, od poniedziałku, 26 kwietnia 2021 w jedenastu województwach uczniowie z klas I-III będą mieli zajęcia hybrydowo, a ci z pozostałych klas będą się uczyć jak dotychczas – zdalnie – poinformowało Ministerstwo Edukacji i Nauki. Sam minister, Przemysław Czarnek, w wypowiedziach dla mediów wielokrotnie podkreślał, że jeśli dynamika spadkowa pandemii utrzyma się przez kolejne dni, to w maju do szkół będą mogli wrócić wszyscy uczniowie.
Zajęcia hybrydowe w 11 województwach
Póki co, od poniedziałku, 26 kwietnia lekcje w systemie hybrydowym w klasach I-III w szkołach podstawowych mają uczniowie w 11 województwach:
- zachodniopomorskim,
- pomorskim,
- warmińsko-mazurskim,
- lubuskim,
- kujawsko-pomorskim,
- mazowieckim,
- podlaskim,
- świętokrzyskim,
- lubelskim,
- podkarpackim,
- małopolskim.
Starsze klasy nadal pracują zdalnie.
Nauczanie hybrydowe czyli jakie?
Resort edukacji odpowiada, jak w praktyce mają wyglądać zajęcia uczniów po powrocie do szkolnych budynków.
- Dyrektor szkoły jest zobowiązany do tego, aby ustalić harmonogram zajęć w taki sposób, aby zajęcia w szkole miało nie więcej niż 50 proc. uczniów klas I-III oraz co najmniej 50 proc. – zdalnie. Powinien przy tym brać pod uwagę, w miarę możliwości, równomierne i naprzemienne realizowanie tych zajęć przez każdego ucznia. W szkole prowadzona ma być również opieka świetlicowa dla uczniów, którzy uczą się stacjonarnie – tłumaczy Anna Ostrowska, rzecznik prasowy MEiN.
Co o powrocie do nauki stacjonarnej po pierwszym tygodniu myślą rodzice? „Dzieci już do końca roku szkolnego powinny zostać na zdalnym nauczaniu”, „Dzieci wrócą do szkół, a nauczyciele codziennie będą robić im kartkówki, po to, żeby nadgonić materiał”, „Uczniowie wrócą, a za chwilę połowa z nich wyląduje na kwarantannie” - takimi opiniami dzielą się zaniepokojeni rodzice. Znalazło się też kilka pozytywnych głosów, wskazujących głównie na to, że mali uczniowie choć trochę odpoczną od siedzenia przed monitorami i spotkają się z kolegami z klasy.
„To nie może być czas odpytywania”
Jak, według środowiska oświatowego, powinien wyglądać powrót do szkół? Przede wszystkim bezstresowo – wskazują propagatorzy nowoczesnego szkolnictwa. Apelują, by nie był to czas odpytywania i nadrabiania materiału, a raczej – nadrabiania pracy nad relacjami. Na jeszcze inną kwestię zwraca uwagę Wojciech Książek, przewodniczący „Solidarności” oświatowej w regionie gdańskim:
- Apelujemy o szczepionki dla wszystkich pracowników szkół i przedszkoli, nie tylko nauczycieli, ale także np. woźnej, sekretarki, pań sprzątających. W szkole przecież nie tylko nauczyciele mają kontakt z uczniami, ale także pracownicy obsługi i administracji. Zaszczepienie tych osób to naprawdę pilna sprawa.
Pierwsze wrażenia po stacjonarnych lekcjach
Jak udały się uczniom pierwsze zajęcia? Sprawdziliśmy w SP nr 4 w Pruszczu Gdańskim.
- Uczniowie są bardzo zadowoleni z tego, że wreszcie mogą usiąść w szkolnych ławkach i zobaczyć się ze swoimi kolegami i koleżankami. Nauczyciele i wszyscy pracownicy szkoły także cieszą z ich powrotu. Teraz czekamy na kolejne roczniki, jak najbardziej jesteśmy gotowi na ich powrót – mówi dyrektor placówki, Paweł Biesiekierski
.
Podkreśla, że w pierwszych dniach po powrocie frekwencja wśród uczniów była bardzo wysoka.
Natomiast Jerzy Kulka, wiceburmistrz Pruszcza Gdańskiego dodaje, że tak naprawdę na nauczanie hybrydowe szkoły były gotowe już od dawna. - Już we wrześniu zeszłego roku zakładaliśmy, że takie nauczanie byłoby dobrym pomysłem. Każdy z dyrektorów miał już opracowaną swoją procedurę i byliśmy gotowi na tę hybrydę. Po dzieciach i rodzicach widać, że byli już stęsknieni powrotu do szkoły, a my na bieżąco dostosowujemy się do wytycznych ministra. Myślę, że świetnie dajemy sobie radę.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?