Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tychach: Naprawiają cudze błędy

Redakcja
Nastolatka zamknęła się w ubikacji i odgrażała się, że popełni samobójstwo. Przerażona dyrekcja szkoły wezwała na pomoc dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tychach. Był to koniec lat 60. Dziś taka pomoc nazywa się interwencją kryzysową. Wówczas nazwy nie miała, ale polegała na tym samym: fachowej rozmowie z dziewczyną i nakłonieniu jej do wyjścia. I taka interwencja jak najbardziej do dziś mieści się w kompetencji Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

- Cel naszej placówki jest niezmienny od pół wieku: zawsze chodziło o wsparcie nauczycieli, uczniów i rodziców. I dotąd jest to nasze zadanie nadrzędne – mówi Izabela Rodak, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tychach, która w tym roku obchodzi 50-lecie swojego istnienia. – Od 50 lat niezmiennie trafiają do nas uczniowie, z którymi nauczyciele mają problemy albo ze względu na złe zachowanie, albo problemy w nauce. Od 50 lat tak samo jesteśmy obecni w szkołach, zajmujemy się pedagogizacją rodziców, jak to się kiedyś nazywało i staramy się pomagać nauczycielom.

Historia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tychach zaczęła się w budynku SP 13 (dziś Gimnazjum nr 11) przy alei Niepodległości. Wtedy nazywała się jeszcze Poradnią Społeczno-Wychowawczą. Na jej czele stała Wanda Wacław, która miała wówczas dwóch pracowników. W roku 1967 placówka stała się Miejską i Powiatową Poradnią Wychowawczo-Zawodową. Rosła z roku na rok. W roku 1995 zatrudnienie sięgnęło apogeum: 31 pedagogów. To było przed utworzeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej w Bieruniu i oddzieleniem się gmin obecnego powiatu bieruńsko-lędzińskiego. Dziś etatów też jest 31.
Poza zwykłą terapią psychologiczną, wspomnianymi interwencjami kryzysowymi, zajęciami logopedycznymi, rehabilitacją ruchową Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tychach prowadzi wiele bardzo specjalistycznych terapii, które niwelują u dzieci skutki współczesnego wychowania w świecie telewizji i komputera, gdzie naturalne programy w małym człowieku nie mają warunków się uruchomić.

Jedną z nich jest terapia integracji sensorycznej, czyli nauka zintegrowanego odbioru świata za pomocą wszystkich zmysłów, co kiedyś odbywało się w naturalny sposób poprzez zabawy ruchowe z rówieśnikami na podwórku.

Inną terapią jest tzw. biofeedback, który polega na nauce koncentracji uwagi i świadomego skupienia się.
Jeszcze inną – kinezyterapia, która za pomocą dotyku podobnego do akupresury leczy zaburzenia emocjonalne.

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tychach, jako bodaj jedyna w regionie, organizuje doroczne konferencje tematyczne dla nauczycieli, np. o autyzmie.
Jako Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna placówka funkcjonuje od roku 1991. Dokładnie 20 lat wcześniej wprowadziła się do budynku przy ul. gen. Andersa, gdzie mieści się do dziś. Najpierw miała do dyspozycji tylko parter, dziś dysponuje całym budynkiem

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tychy.naszemiasto.pl Nasze Miasto