Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Policjanci we współpracy z bankami ostrzegają przed oszustami. Jak się uchronić przed utratą pieniędzy

Danuta Strzelecka
Danuta Strzelecka
Fot. Pixabay
Obok znanej metody „na wnuczka” i „na policjanta” pojawiły się „na funkcjonariusza CBŚP”, „na inkasenta”, „prokuratora”. Policjanci po raz kolejny ostrzegają przed oszustami, próbującymi wyłudzić oszczędności od osób starszych. Tym razem komendant wojewódzki policji w Gdańsku - nadinsp. Andrzej Łapiński oraz wojewoda pomorski postanowili nawiązać poprzez jednostki terenowe policji współpracę z jak największą liczbą placówek bankowych, żeby dotrzeć z informacją do osób, które mogą stanowić cel przestępców.

Policjanci ostrzegają przed oszustami

Przestępcy, którzy próbują wyłudzić pieniądze od osób starszych, nadal szukają osób, które są podatne na oszustwo. Modyfikują swoje metody, żeby wykorzystując niewiedzę swoich ofiar, okraść ich z oszczędności. Obok znanej metody „na wnuczka” i „na policjanta” pojawiły się „na funkcjonariusza CBŚP”, „na inkasenta”, „prokuratora”.

Legendą, którą posługują się oszuści, jest podanie się za funkcjonariusza pracującego nad sprawami kradzieży pieniędzy z kont bankowych.

- W takim przypadku nakłaniają oni osobę, do której dzwonią do wypłacenia środków i przekazania ich pod pretekstem, że to jedyny sposób, aby uchronić oszczędności - ostrzegają policjanci. - W innej wersji tej historii oszust prosi o podanie danych do logowania do systemu bankowego lub wykonanie przelewu na podany przez przestępcę rachunek bankowy.

Zdarzyły się też sytuacje, gdzie przestępca namówił osobę starszą **do wzięcia kredytu w banku i przekazania środków.

Historia od wypadku

Kolejną legendą, którą posługują się przestępcy, to historia od wypadku, w którym ktoś bliski brał udział. Oszuści dzwonią do wytypowanej przez siebie osoby i przedstawiają przygotowaną historię. Najczęściej podają się za funkcjonariuszy policji i informują, że rzekomo doszło do wypadku, którego sprawcą jest osoba bliska dla osoby starszej. Następnie przedstawiają możliwość „polubownego załatwienia” sprawy lub wpłacenie kaucji dla uniknięcia aresztowania bliskiej osoby.  

Z obserwacji policjantów wynika, że przestępcy zarzucają osoby, do których dzwonią informacjami i naciskają na szybkie podejmowanie decyzji, argumentując to rozwijającą się dynamicznie sytuacją w prowadzonym przez nich "śledztwie".

- Jeżeli znajdziemy się w takiej sytuacji, najlepiej spróbować ocenić na chłodno sytuację, rozłączyć połączenie i zawiadomić policję - radzą stróże prawa.

Współpraca policji z bankami

Policjanci dokładają starań, żeby ostrzec osoby, które są najbardziej narażone na działania oszustów. Tym razem komendant wojewódzki policji w Gdańsku - nadinsp. Andrzej Łapiński oraz wojewoda pomorski postanowili nawiązać poprzez jednostki terenowe policji współpracę z jak największą liczbą placówek bankowych**, żeby dotrzeć z informacją do osób, które mogą stanowić cel przestępców.
 
Oczywiście na terenie powiatu gdańskiego mundurowi włączyli się w opisywane działania.

- Policjanci odwiedzili liczne placówki bankowe, gdzie przypomnieli pracownikom tych instytucji o metodach oszustów** i przekazali ulotki informacyjne, w których w przejrzysty sposób wskazano, jak działają oszuści oraz w jaki sposób postępować, aby nie dać się oszukać przestępcom - informuje sierż. sztab Karol Kościuk, oficer prasowy KPP w Pruszczu Gdańskim.

 

Policjanci przypominają! Należy pamiętać, że:

  •  policjanci NIGDY nie proszą o przekazanie im pieniędzy
  • funkcjonariusze nie informują o prowadzonych postępowaniach przez telefon
  • nie należy podawać informacji o posiadanych pieniądzach czy to w domu, czy w banku
  • zarówno policja, jak i banki nigdy nie proszą o podanie haseł do konta przez telefon czy na adres mailowy
  • w przypadku, gdy dzwoniąca osoba podaje się za kogoś bliskiego i prosi o pomoc, nie należy działać pochopnie. Warto potwierdzić, czy osoba bliska potrzebuje naszej pomocy. W tym celu można np. samemu zadzwonić, żeby zweryfikować wiadomość.
  • nie należy wdawać się w rozmowę z oszustem, trzeba jak najszybciej przerwać połączenie
  • w przypadku, kiedy nie jesteśmy pewni, jak się zachować - poprośmy kogoś bliskiego o pomoc
  • oszuści wywierają presję na swojego rozmówcę, chcąc zmusić go do jak najszybszego, często pochopnego działania, w tym celu zasypują osobę dużą ilością informacji
  • w sytuacji, gdy dzwoni do nas osoba i próbuje wyłudzić pieniądze, należy przerwać połączenie i zawiadomić policję./b]

**

**

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pruszczgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto