Spotkanie PKM Południe w Kolbudach
Odbył się kolejne spotkania w ramach uruchomienia linii PKM Południe. Autorzy opracowywanej dokumentacji zaprezentowali najnowszy, projektowany przebieg trasy, którą na terenie gminy Kolbudy wytyczono przez Kowale i Jankowo Gdańskie do Goszyna (gmina Pruszcz Gdański), gdzie włączyć się ma do reaktywowanej linii kolejowej 229. Odcinek z Goszyna, przez Bielkówko, Pręgowo, Kolbudy i Łapino wiódł będzie do Starej Piły.
Najwięcej kontrowersji wśród mieszkańców gminy w prezentowanym wariancie budzi odcinek przebiegający przez Jankowo Gdańskie, który wytyczono w bliskim sąsiedztwie zabudowy jednorodzinnej. Właśnie mieszkańcy tej miejscowości najliczniej stawili się na spotkaniu w Urzędzie Gminy Kolbudy. To również oni złożyli niedawno u projektanta inwestycji własną propozycję przebiegu trasy, która - w ich ocenie - będzie mniej uciążliwa dla lokalnej społeczności.
Przedstawiciel firmy przygotowującej dokumentację stwierdził, że nie zdążył się jeszcze zapoznać z alternatywną propozycją. Dodał, że stanowisko w tej sprawie zajmie do końca 2022 roku.
Wiele pytań zadawanych przez uczestników spotkania dotyczyło też kryteriów wyboru lokalizacji przystanków oraz parkingów w Jankowie Gdańskim oraz Łapinie.
Transport zbiorowy jest niezbędny
- Tylko transport zbiorowy jest skuteczną metodą na wyeliminowanie korków, które już dziś paraliżują naszą gminę - mówił Andrzej Chruścicki, wójt gminy. - Zebrani w większości podzielili tę opinię twierdząc, że wszyscy zdają sobie sprawę z konieczności budowy linii kolejowej. Wątpliwości budzić może jedynie jej lokalizacja na niektórych odcinkach.
Pozostała część trasy nie budziła tak dużych emocji. W Kowalach większość linii z węzłem integracyjnym wybudowana ma być pod ziemią i nie będzie kolidowała z istniejącą zabudową. Reaktywowany odcinek 229, zgodnie z założeniami zlokalizowany zostanie natomiast w istniejącym torze.
Które odcinki do przebudowy?
Przebudowy wymagały będą głównie odcinki, na których linia kolejowa przecina się z układem drogowym. Projektowany przejazd kolejowy w Kolbudach na ul. Wybickiego, zgodnie z sugestią samorządu, ma być dwupoziomowy. Droga wojewódzka w tym wariancie miałaby wieść tunelem poniżej poziomu torowiska. Rozwiązanie to wymusi jednak wyburzenie dwóch domów zlokalizowanych przy DW 221.
O tym czy budowa znajduje ekonomiczne i społeczne uzasadnienie przekonamy się w maju 2023 roku. O ewentualnej reaktywacji trasy 221 zdecyduje natomiast jej zarządca, spółka PKP PLK, po otrzymaniu i analizie opracowywanej aktualnie dokumentacji.
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?