Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PKM Południe. Spotkania z mieszkańcami w Kolbudach. Kiedy poznamy konkrety? |ZDJĘCIA

opr. Anna Gawrońska
Spotkania z mieszkańcami w ramach PKM Południe
Spotkania z mieszkańcami w ramach PKM Południe PKM Południe
Około pięćdziesięciu osób wzięło udział w kolejnym spotkaniu konsultacyjnym poświęconym projektowi PKM Południe i reaktywacji linii kolejowej 229, które odbyło się w Kolbudach. O czym dyskutowano?

Spotkanie PKM Południe w Kolbudach

Odbył się kolejne spotkania w ramach uruchomienia linii PKM Południe. Autorzy opracowywanej dokumentacji zaprezentowali najnowszy, projektowany przebieg trasy, którą na terenie gminy Kolbudy wytyczono przez Kowale i Jankowo Gdańskie do Goszyna (gmina Pruszcz Gdański), gdzie włączyć się ma do reaktywowanej linii kolejowej 229. Odcinek z Goszyna, przez Bielkówko, Pręgowo, Kolbudy i Łapino wiódł będzie do Starej Piły. 

Najwięcej kontrowersji wśród mieszkańców gminy w prezentowanym wariancie budzi odcinek przebiegający przez Jankowo Gdańskie, który wytyczono w bliskim sąsiedztwie zabudowy jednorodzinnej. Właśnie mieszkańcy tej miejscowości najliczniej stawili się na spotkaniu w Urzędzie Gminy Kolbudy. To również oni złożyli niedawno u projektanta inwestycji własną propozycję przebiegu trasy, która - w ich ocenie - będzie mniej uciążliwa dla lokalnej społeczności. 

Przedstawiciel firmy przygotowującej dokumentację stwierdził, że nie zdążył się jeszcze zapoznać z alternatywną propozycją. Dodał, że stanowisko w tej sprawie zajmie do końca 2022 roku.

Wiele pytań zadawanych przez uczestników spotkania dotyczyło też kryteriów wyboru lokalizacji przystanków oraz parkingów w Jankowie Gdańskim oraz Łapinie. 

Transport zbiorowy jest niezbędny

- Tylko transport zbiorowy jest skuteczną metodą na wyeliminowanie korków, które już dziś paraliżują naszą gminę - mówił Andrzej Chruścicki, wójt gminy. - Zebrani w większości podzielili tę opinię twierdząc, że wszyscy zdają sobie sprawę z konieczności budowy linii kolejowej. Wątpliwości budzić może jedynie jej lokalizacja na niektórych odcinkach. 

Pozostała część trasy nie budziła tak dużych emocji. W Kowalach większość linii z węzłem integracyjnym wybudowana ma być pod ziemią i nie będzie kolidowała z istniejącą zabudową. Reaktywowany odcinek 229, zgodnie z założeniami zlokalizowany zostanie natomiast w istniejącym torze. 

Które odcinki do przebudowy?

Przebudowy wymagały będą głównie odcinki, na których linia kolejowa przecina się z układem drogowym. Projektowany przejazd kolejowy w Kolbudach na ul. Wybickiego, zgodnie z sugestią samorządu, ma być dwupoziomowy. Droga wojewódzka w tym wariancie miałaby wieść tunelem poniżej poziomu torowiska. Rozwiązanie to wymusi jednak wyburzenie dwóch domów zlokalizowanych przy DW 221. 

O tym czy budowa znajduje ekonomiczne i społeczne uzasadnienie przekonamy się w maju 2023 roku. O ewentualnej reaktywacji trasy 221 zdecyduje natomiast jej zarządca, spółka PKP PLK, po otrzymaniu i analizie opracowywanej aktualnie dokumentacji.

Spotkania z mieszkańcami w ramach PKM Południe

PKM Południe. Spotkania z mieszkańcami w Kolbudach. Kiedy po...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pruszczgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto